Coaching leerkracht

Begeleiding leerkracht

 

Coaching klassenmanagement, pedagogisch klimaat en effectieve instructie:

Het klassenmanagement doet zijn naam eer aan als het zo georganiseerd is dat het voldoet aan de onderwijsbehoeften van de leerlingen én de leerkracht zelf. De hoofdfunctie? Een veilige sfeer bieden waarin de leerlingen zich prettig voelen.

Maar vergeet de leerkracht niet! Het is net zo belangrijk dat de leerkracht aan zijn werk toekomt, en met een positief gevoel naar school gaat.

 

Uit de volgende aanpakken, haal ik zelf veel inspiratie en heb ik ervaring opgedaan. Ik werk hier graag mee, omdat ik heb gemerkt dat het o.a. structuur, handvatten en uitdaging biedt:

  • Groeps- en Ondividueel gericht en Planmatig werken (GIP)
  • Directe Instructie Model (DIM)
  • Expliciete Directie Instructie (EDI)
  • Grip op de groep
  • Teach like a champion

 

Deze aanpakken kunnen ingezet worden bij:

  • Klassenorganisatie
  • Effectieve instructie
  • Werken met verschillende niveaus in de groep
  • Actieve houding van leerkracht en leerlingen
  • Uitvoering lessen
  • Lesovergangen
  • Vrije momenten
  • Omgaan met leerlingen met psychische- en gedragsproblemen (deze wordt hieronder verder uitgewerkt)

 

Omgaan met leerlingen met speciale behoeften:

Een klas kiest nooit collectief voor dezelfde wijze van ontwikkeling. Nee, elke leerling komt individueel op zijn eigen manier tot bloei. Als daar ook nog eens andere belemmerende factoren bij komen, kan het gebeuren dat een leerling steeds moeilijker vooruit komt of zelfs helemaal stagneert op didactisch en/of sociaal gebied. Wat kun je als leerkracht doen om dit te voorkomen, welke preventieve maatregelen kun je nemen? En wat als het leed al is geschied? Welke middelen kun je inzetten om de leerling weer terug in het zadel te krijgen?

Er zijn verschillende onderwijsbehoeften waar een leerkracht aan moet voldoen. Soms kan het prettig zijn om deze behoeften samen met een andere onderwijsprofessional te ontdekken, er samen op te reflecteren en het vervolgens in de praktijk uit te proberen. Zet de aanpak voor de leerling geen zoden aan de dijk, dan stoppen we ermee, maar wat werkt? Dat werkt!

Leervraag vanuit de leerkracht zelf:

Een leerkracht bepaalt doelen voor zichzelf. Soms is het uiteindelijke plaatje duidelijk, maar is het moeilijk in te schatten hoe je die doelen het best kunt bereiken.

 

Door middel van coaching kan gezamenlijk worden gekeken wat volgende uitdagingen kunnen zijn. Waar sta je nu als leerkracht? Waar wil je naartoe? En wat heb je daarvoor nodig?

 

 

Wat vindt Martine (leerkracht groep 3) van Du Pont onderwijsbgeleiding:

 

"Spannend!! Er komt een onbekend iemand bij je in de klas kijken. Waar gaat ze op letten, wat moet ik doen, wat wordt er van mij verwacht? Allemaal vragen die door mijn hoofd spelen. Een paar dagen voor het zover is zit er een kijkwijzer in mijn mailbox. Met een hele opsomming waar Jacqueline zoal op kan letten ten aanzien van het DIM, GIP en het klassenmanagment. Met die kijkwijzer in de hand vink je al wat dingen af die lopen of die juist niet lopen en waar je dus vragen over hebt. Na de kennismaking zijn de zenuwen eigenlijk weg. Jacqueline blijkt iemand die je komt helpen en niet iemand die je af komt rekenen op wat niet goed gaat. Door de vakkennis van Jacqueline weet ze middels haar observaties waar jouw kracht ligt en geeft tips en suggesties zodat je van daaruit verder kunt. Je werkt echt samen aan de vragen die jij hebt en gaat anders naar de klas en de kinderen kijken. Op de valreep weet ze dan ook nog even te benoemen dat je tussen al dat harde werken door af en toe even op je stoel moet gaan zitten en moet genieten. Want wat doen ze het toch goed die kinderen. "